Címlap Blog

2016.12.04 16:54:11
zoli


  Az érkezés az utóbbi idők legjobb sci-fi filmje.
  Egyrészt kapunk benne egy megszállós történetet (jönnek az idegenek).
  Másrészt kapunk egy klasszikus sci-fi témát: Hogyan fogunk kommunikálni az idegenekkel? 
Ennek sűrűn van egy olyan áthallása: Hogyan akarunk az idegenekkel kommunikálni, ha még egymással sem tudunk? Ezt Lem járatta csúcsra a Solarisban. Itt is és a Solarisban is az érzékelésé a fő szerep, a film nagyon egyedi módon mutatja be egy tőlünk eltérő érzékelési struktúra koncepcióját.
Ezen a téren sok nyelvészeti érdekességet láthatunk szórakoztató formában.
  Harmadrészt a történet egy nyelvész nő és a családja életén keresztül ölt alakot. 
  A film sok érdekességet, utalást tartalmaz, az alábbiakban elkezdtem ezeket összegyűjteni.

  Abbott és Costello



  A főszereplő nyelvész és fizikus kutatópáros kapcsolatba kerül két űrlénnyel, akiket elneveznek Abbottnak és Costellónak. Esetleg nem mindenki ismeri őket.  

  William "Bud" Abbott és Lou Costello egy komikus duó volt az 1940-es években. Első híres alakításuk egy szójátékra épült és a Who's On First? címet kapta.

  Héj



  Az idegen űrhajókat az alakjuk után héjaknek nevezik el.
  A héjak erőteljes hasonlóságot mutatnak több sci-fi művel is.
  A héjak emlékeztetnek a 2001: Űrodüsszeia monolitjaira, ráadásul az emberiség életében betöltött szerepük is hasonló. Mindkettő egy paradigmaváltás hoz, az egyik az eszközhasználattal a másik pedig a nyelvvel kapcsolatban.
  Robert Charles Wilson zseniális Kronolitok című regényében érkeznek így az objektumok. Hasonló a felvezetésük is.

  Az emberiség legrégebbi monolitja a Siva lingam, szándékosan vagy nem de a legtöbb monolit ábrázolás rá emlékeztet. Siva a Legfelsőbb Személy minőség kiterjedése, a dolgok pusztítója és újrateremtője, az Indiában fennmaradt ősi tudás szerint.

  Kenguru

  Az idegenek földre szállása után a legfontosabb a hadsereg számára, hogy kiépítsék a kommunikációt egészen odáig, hogy meg tudják kérdezni az űrlényeket, hogy miért jöttek a földre és mik a szándékaik. Az erre felkért nyelvész csak nagyon lassan halad, a katonaság értelemszerűen gyorsítaná a folyamatot. Ám ez nem hagy elég időt a szókincsre és a nyelvtanra, így az űrlények még ha válaszolnak is, akkor sem fogjuk tudni értelmezni. Ennek a problémának a szemléltetésére hangzik el egy tanmese Louise-tól.
Ez egy ismert történet. Ausztrália első telepesei megkérdezték a bennszülöttektől, hogyan hívják azt a különös ugráló állatot. Ők úgy feleltek, hogy kenguru, így kapta az állat a nevét. Ám ez nem a neve volt, valójában azt jelentette: nem értem.
Louise elismeri a kutatótársának, hogy a példa hatásos de nem igaz. De nem tudjuk meg, hogy miért nem.

  Az nem teljesen világos, hogy honnan származik a legenda de John B. Haviland rámutatott, hogy a kifejezést a bennszülöttek eredetileg is használták az állatra, gangurru és ngurrumugu alakban.

  Logogram



  Az idegenek írása logogramokból áll.
A megjelenítésük nagyon hasonlít a zen ensóra, ami egy szabad kézzel, vagy két ecsetvonással rajzolt kör, egy vékony átlátszó papírra. - A heptapodok átlátszó felületre rajzolják "festékkel" és két részletben alakítják ki.
Egységet és az ürességet szimbolizálja, kapcsolatba hozzák az elme felszabadulásának a pillanatával is, amikor a test szabadon alkothat. - A heptapodok többször is utalnak az egységre a filmben.
Az ensó rajzolásában a kalligráfia és a spiritualitás találkozik. Naponta csak egyszer lehet végezni. - A héjak naponta egyszer, tizennyolc óránként nyílnak meg és ekkor lehet kommunikálni az idegenekkel. 

  A rendező valamilyen, az emberi kultúrától idegen, nem lineáris, kör alakú írást szeretett volna. Ebből végül olyan lett ami nem az emberi, hanem a modern kultúrától lett idegen és meglehetősen archaikusra sikeredett.
  A logogramok megjelenését a felesége, Martine Bertrand festőművésznő tervezte meg. 15 logogramot tervezett. Ezeket feldarabolták hasonlóan mint a filmben és több mint 100-at készítettek belőle. Ebből végül 71 szerepelt is a filmben. 

  Louise

  A főszereplő Louise Banks nyelvésznőt Amy Adams alakítja, aki eddig kétszer is alakította a hasonló keresztnevű Lois Lane-t, aki Superman munkatársa és barátnője.

  Magyarok nevet is adtak neki

  A filmben van egy rövid jelenet, amiben egy nyelvész és egy történész vénájú CIA tiszt beszélget:
-Lehel, Hogy a látogatók háborút akarnak szítani köztünk, Hogy csak egy tábor maradjon.
-Erre nincs bizonyíték.
-De van. Az egész történelmünk. A britek Indiában, a németek Ruandában. A magyarok nevet is adtak neki.
  A jelenet itt véget ér és nem tudjuk meg, hogy minek is adtunk nevet.

  Ezen több portál is fennakadt és a filmet forgalmazó InterCom-hoz fordultak segítségért. E szerint a jelenség neve: szalámitaktika.
A szalámitaktika a Magyar Kommunista Párt taktikájának a köznyelvi elnevezése volt a többi párttal szemben, melynek keretében viszályt szítottak és felmorzsolták az ellenállást.

  Sapir-Whorf hipotézis

  A fizikus Ian utal egy elméletre a nyelvész Louise-nak, hogy egy beszélt nyelv átdrótozza az ember agyát, voltaképpen annyi ember vagy, ahány nyelvet tudsz. Louise ki is mondja az elmélet nevét: Sapir-Whorf hipotézis. Mi is ez?

  A Sapir-Whorf hipotézis arra épül, hogy egy beszélt nyelv, nem csak kifejezi a gondolatainkat, hanem meg is határozza a gondolkodásunkat. Ezért a különböző anyanyelvű emberek máshogyan szemlélik a dolgokat.

  A filmben ennek nagy jelentősége van, hiszen aki jól megtanulja az idegenek nyelvét az megtanulhat úgy gondolkodni és érzékelni a világot mint ők. 

  (Utolsó frissítés: 2016. 12. 04.)


  enneagram | sci-fi | az utolsó irodalmi műfaj | Érkezés
Hozzászólások 0Találatok: 274  

2016.11.29 15:47:22
zoli


  A naptári évünk nincs szinkronban az évszakokkal vagy a hold járásával, tehát azokkal a jelenségekkel, amik mindenki számára tapasztalhatóvá teszik az idő múlását és egyben ciklikusságát. De az új év, új élet elképzelés annyira beleivódott a kultúránkba, hogy mint minden lehetőséggel, ami alkalmat ad arra, hogy változtassunk az életünkön vagy újra megerősítsük a céljainkat, érdemes foglalkozni vele kicsit.



  A személyes integráció célállítási folyamata mindig a fizikai, születési adottság és szellemi, születési irányultság kibontakozására figyel. Ezek tükrében reagálunk azokra a sorszerű mintákra, amik körbevesznek minket gyermekkorunkban. Így alakulnak ki a természetes érdeklődési területeink.
Az érdeklődési területeink közül lesz egy ami az életcélunkra mutat. Ez a legrégebbi, mindegyik kapcsolatban van vele és magában hordozza a legnagyobb probléma, legnagyobb megoldás jelenséget is. Ezt hívom elsődleges érdeklődési területnek. 
Minden más érdeklődési terület az elsődlegeset támogatja, fejleszti az adottságainkat és képességeinket egy cél irányába.
Az elsődleges terület rámutat a hivatásunkra, a hobbinkra, az élet minden területén utat mutat nekünk. Így több, kisebb, részleges cél is születik belőle.
Az új év lehetőséget ad nekünk, hogy kicsit elgondolkozzunk az életünkön és megtaláljuk vagy megerősítsük a céljainkat.

  Az új év kicsit hasonlít a kamaszkorra, mert óriási energiát szabadít fel, amit aztán ha valaki nem tud használni, akkor általában a szórakozásban foglalja le. Ám ezeknek az energiáknak nem a szórakoztatás a legfőbb feladata. Fontos a minőségi pihenés, a regenerálódás és a szórakozás is de ennyi túl-energiát már produktívabb dolgokban is fel lehet használni.  

  Az újévi fogadalmak általában január elsejére összpontosulnak de ezzel több probléma is van.
  Az újév első napja munkaszüneti nap, még azok is zsibbadtak akik nem szórakozták át a szilvesztert.
  Ritka, hogy az újév első napja asztrológiailag kedvező legyen, egyszerűen túl kicsi rá az esély, hogy pont összejöjjön.
  Az újévi fogadalom amúgy is egy folyamat és az újév bőven kínál jó lehetőségeket arra, hogy elkezdjünk ezen munkálkodni.

  Elkülönítettem az újévet és az ideális kezdőnapokat, valamint összegyűjtöttem a legfontosabb kezdőnapokat az év elejére.
  Mivel a célok megvalósítása egy folyamat, ezért nem csak a naptári újévről emlékezem meg, hanem beveszem a repertoárba a tavaszi és a kínai újévet is.
Az év eleji születésűeknek van egy kis előnyük, mert náluk az asztrológiai újév is dobja magát mint lehetőség. 

  Naptári újév



(pixelstalk.net)

  Az óév utolsó napja

  Az óév utolsó napját töltsük pihenéssel és célállítással, célmegerősítéssel, valamint tervezéssel.
Mivel a naptári évfordulókor nem történik semmi alapból nem lenne sok értelme odafigyelni arra, hogyan megyünk át az újévbe. De mivel ilyenkor megnő a tudatosság és mindenki az éjfélre figyel, ennek így még is lehet értelme.
  Én hagyományosan ki szoktam kocogni az erőbe éjfél előtt, hogy az újév a visszaúton érjen.

  2016. 12. 31. 
  Nap: Shanivára, szombat
  Holdnap: Dvitiya tithi
  Holdház: Uttara ashadha nakshatra
  Kombináció: Szarvartha sziddhi yoga  ¹
  Túl azon, hogy a szombat nem igazán jó valaminek az elindítására, a Dvitiya tithi jó nap lehetne a kezdésre új munka, házépítés területén valamint házasságkötésre. Az Uttara asadha is támogatja az építkezést és a mezőgazdasági munkákat, szintén jó házasságra de ezen felül lelki tevékenységekre is. Valamint szintén jó általános dolgok elkezdésére. A tetejébe a Szarvartha sziddhi yoga is tökéletes lenne. Csak szombat van, meg óév. Ez a nap nagyon jó lenne január elsejének. Így viszont zseniális tervezésre, lelki gyakorlatok végzésére vagy egy kis sétára a természetben, míg a városban megörülés van.

  Az újév első napja

  Az újév első napját töltsük pihenéssel.

  2017. 01. 01. 
  Nap: Ravivára, vasárnap.
  Holdnap: Tritiya tithi
  Holdház: Sravana nakshatra
  A vasárnap kiváló kezdő, alapozó nap. A Tritiya jó vállalkozások elindítására, építőipari munkákra, esküvőre. Ez eddig jó, attól eltekintve, hogy munkaszüneti nap van és nyomi mindenki. Ezt az amúgy nem rossz napot a Sravana teszi hosszú távú célok megvalósítására alkalmatlanná. Bár a Sravana jó vállalkozáshoz, utazáshoz, kertészethez, vendégeskedéshez és bevásárláshoz, túl gyors és csak átmeneti eredményt ad. Az ezen a napon elkezdett fogadalmak, ha nem lesznek máskor megerősítve még, nem lesznek hosszútávúak. Így ezt a napot töltsük inkább pihenéssel és barátokkal történő programokkal, akár a természetben. 

  Az újév első kis és nagy sziddha yogája ¹

  Az újév valódi kezdőnapjai, az első sziddha yoga és szarvartha sziddhi yoga napjai. 
 
  2017. 01. 05. 
Nap: Guruvára, csütrötök
Holdnap: Szaptami tithi
Holdház: Uttara Bhadrapada nakshatra
Kombináció: Szarvartha sziddhi yoga ¹
A csütörtök azon ritka napok egyike, amin a lelki és az anyagi dolgok barátságban vannak egymással. A Szaptami ezt erősíti mivel ideális kezdő és alapozó nap, jó új munkát elindítani, elkezdeni valami új dolgot ami erőfeszítést igényel, jó sportra és harcművészetre, valamint támogat minden művészeti tevékenységet. A holdház kedvez a mezőgazdasági munkáknak és a lelki gyakorlatoknak. Plusz van egy kis sziddhánk.

  2017. 01. 06. 
Nap: Sukravára, péntek
Holdnap: Ashtamí tithi
Holdház: Révati nakshatra
Kombináció: Szarvartha sziddhi yoga  ¹
A péntek jó művészetekre, vásárlásra, vendéglátásra és utazásra, kicsit élvezni az életet. Nem kedvező üzleti és magányos tevékenységekhez. Az Ashtami kedvez a tanulásnak, művészeteknek, harcművészeteknek, üzleti tevékenységeknek. Valamint az építőipari munkáknak és minden ingatlannal kapcsolatos dolognak. És ma is kis sziddhánk van.

  2017. 01. 07.
Nap: Shanivára, szombat
Holdnap: Dashami tithi
Holdház: Asvini nakhsatra
Kombináció: Sziddha yoga  ¹
Itt kolosszális módon két kis sziddhát egy nagy követ, ez hatástalanítja, hogy a szombat nem a kezdő napok legjobbja, hiszen egy folyamatot kapunk. A holdnap támogat minden befejezést, elengedést és különféle dolgok elkezdését. Különösen üzleti tevékenységnek, fontos emberekkel való találkozóknak. Házzal, lakással, járművel kapcsolatos dolgoknak, utazásnak és házasságnak. A holdház is áldásos, az Asvini kumárák a gyógyítás alapítói. Így ez a nap alkalmas minden gyógyító és terápiás folyamatra, gyógyszeres kezelés elkezdésére. Továbbá támogatja a lelki gyakorlatokat, tanulást, sportokat. Üzleti tevékenységeket, adás-vételt, hitel adását és felvételét, és a vásárlást. A művészeteket de különösen a dekorációt és az ékszerkészítést. Valamint jó utazáshoz és luxuscikkek élvezetéhez.  

  Asztrológiai újév

  Ha valakinek a születésnapja az év első harmadában van az kap még egy lehetőséget az évkezdésre, mivel asztrológiai értelemben mindig a születésnapunk az év kezdőnapja.
  Mivel a születésnap is eshet béna napra, itt is érdemes az utána következő kis és nagy siddhára építeni. Valahogy így.

  Az asztrológiai óév utolsó napja

  2017. 01. 28. 
Nap: Shanivára, szombat
Holdnap: Pratipada tithi
Holdház: Sravana nakshatra
Kombináció: Szarvartha sziddhi yoga  ¹

  Az asztrológiai újév első napja

  2017. 01. 29. 
Nap: Ravivára, vasárnap
Holdnap: Dvitiya tithi
Holdház: Dhanishtha nakshatra

  Az asztrológiai újév első kis és nagy sziddha yogája ¹

  2017. 01. 31. 
Nap: Mangalavára, kedd
Holdnap: Cshaturthi tithi
Holdház: Purva Bhadrapada nakshatra
Kombináció: Szarvartha sziddhi yoga ¹

  Tavasz újév



(pixelstalk.net)

  Vaszant Pancshami

  A védikus naptár mindig holdhónapokkal számol, amik nem fedik le a mi napév alapján számolt hónapjainkat. A védikus január nekünk a hónap felére vagy a végére csúszik. Az ötödik napja (pancsami) az asztrológiai tavasz kezdete (vaszant). Innentől emelkedik a nappálya, hosszabbodnak a nappalok és megindul a keringés a növényekben. 
  Erre a napra esik a Szaraszvatí Púdzsa is, ami a tudás, műveltség, kultúra irányító istennőjének az ünnepe. Mondanom sem kell, miért jó elkezdeni valamit ezen a napon. 

  Tavasz óév utolsó napja

  2017. 01. 31. 
Nap: Mangalavára, kedd
Holdnap: Cshaturthi tithi
Holdház: Purva Bhadrapada nakshatra
Kombináció: Szarvartha sziddhi yoga ¹
A keddi napot a mars uralja, ezért egy agresszív és harcia nap. nem jó hosszútávú dolgok elkezdésére. Ezen napon érdemes olyan dolgot önként bevállalni, ami önmagunk ellen irányuló agresszió: böjt, lemondások, harcművészet, sport, orvosi beavatkozás. Kerüljük az utazást, a veszélyes helyzeteket és a veszekedéseket. A Cshaturthi ezt a hatást még jobban felerősíti, mivel ez a holdnap alkalmatlan a hosszútávú dolgokra, de kedvező a probléma megoldásra, akadályok megszüntetésére, harcművészetre, valamint takarításra. A holdház is egy agresszív és kegyetlen darab, Nem alkalmas kedvező dolgok elindítására, inkább a harc és a kedvezőtlen dolgok elleni védekezés javasolt. Szóval ez egy tökéletes befejező nap. A negatív hatásokat enyhíti, hogy kis sziddha van.   

  Tavasz újév első napja

  2017. 02. 01. 
Nap: Buddhavára, szerda
Holdnap: Pancshami tithi
Holdház: Uttara Bhadrapada nakshatra
Ünnep: Vaszant Pancshami
A szerdai nap kiváló tanulásra, üzleti vállalkozásokra és kifinomult munkákra. Kiváló alapozó és kezdő nap, alkalmas új dolgok elindítására. Ilyenkor érdemes megtervezni és elkezdni gyógyszeres kúrákat. Támogat minden média munkát de különösen a kiadói tevékenységet és a sajtóközleményeket. Ugyanakkor kerüljük a hazugságot, a kegyetlenséget és az erőszakot, valamint a szerencsejátékokat és a fogadást. Jó a társadalmi kapcsolatok ápolására, barátkozásra, ismerkedésre. A holdnap kedvez az új vállalkozások elindításának és egészségügyi de különösen gyógyszeres kúráknak és emésztést javító kezelések megkezdésének. A holdház minden tevékenységet támogat amiből tartós eredményt szeretnénk de különösen az oltár körüli lelki és az általános, valamint rituális vallási gyakorlatoknak, adományozásnak, faültetésnek. Támogat minden mezőgazdasági és földdel való munkát, kertészkedést.

  Kínai holdújév
  


  Bár a kínai naptár nem védikus de sok védikus elemet tartalmaz. Én ezért hajlamos vagyok megtartani néhány kínai ünnepet, ilyen a kínai holdújév is. 

  Kínai holdóév utolsó napja

 2017. 01. 27. 
Nap: Sukravára, péntek
Holdnap: Amavaszya tithi
Holdház: Uttara Ashadha nakshatra
Kombináció: Szarvartha sziddhi yoga ¹
A péntek jó művészetekre, vásárlásra, vendéglátásra és utazásra, kicsit élvezni az életet. Nem kedvező üzleti és magányos tevékenységekhez. A holdnap szerencsétlen bármilyen anyagi tevékenységre csak lelki gyakorlatokat és vallásos tetteket támogat. A holdház minden tevékenységet támogat amiből tartós eredményt szeretnénk de különösen az oltár körüli lelki és az általános, valamint rituális vallási gyakorlatoknak, adományozásnak, faültetésnek. Támogat minden mezőgazdasági és földdel való munkát, kertészkedést. Kis sziddha nap van.

  Kínai holdújév első napja


  2017. 01. 28. 
Nap: Shanivára, szombat
Holdnap: Pratipada tithi
Holdház: Shravana nakshatra
Kombináció: Szarvartha sziddhi yoga  ¹
A szombat klasszikus pihenőnap, amikor minden anyagi tett hosszú távon kudarcra van ítélve csak a lelki és a vallásos tettek valamint a lemondások vannak támogatva. A holdnap jó minden lelki gyakorlathoz, vallásos rituáléhoz és fogadalomtételhez. A Sravana jó vállalkozáshoz, utazáshoz, kertészethez, vendégeskedéshez és bevásárláshoz, de túl gyors és csak átmeneti eredményt ad. Az ezen a napon elkezdett fogadalmak, ha nem lesznek máskor megerősítve még, nem lesznek hosszútávúak. A kis sziddha nap gyengíti a negatív hatásokat és erősíti a pozitívakat.

  A kínai holdújév első kis és nagy sziddha yogája ¹

  A kínaiaknak nagy mákjuk van mert a holdóév és az újév is kis sziddha yogára esik.

  További bejegyzések Védikus időtervezés témában

  Névjegy

  Árak és kedvezmények


  Függelék

  ¹ Sziddha yogának azt nevezzük, amikor az adott nap -vára- különféle tulajdonságai -páncsángam- támogatják egymást.  
  A szarvartha sziddhi yoga egyike a 27 kombinációnak -yoga-, amiket az égitestek jeleznek, ez a legfőbb mind közül.

  A kis és a nagy sziddha yoga napjai a kezdetről és a növekedésről szólnak. Ilyenkor jó olyan dolgokat elkezdeni, amitől hosszú távú eredményeket várunk. 
Az ezeken a napokon elkezdett tevékenységek inkább sikerrel járnak mint nem. 

  Természetesen fontos, hogy az adott tevékenységnek mekkora a létjogosultsága, mennyire felel meg az öt tanításnak (pancsa-tattva): mennyire veszi figyelembe a Legfelsőbb Személyt (1. Bhagaván - Felső lélek), mennyire illik hozzánk (2. Átma - Egyéni lélek), mennyire illik a sorsunkba (3. Karma - Tettek és következmények), mennyire tanultuk meg hogyan működik (4. Prakriti - Anyagi természet) és eljött-e az ideje (5. Kála - Az örök idő).

  Ezért ha valami hiányzik az adott cél eléréséhez de meg kell csinálni, akkor a Sziddha yoga segít jobb eredményt adni, ha pedig minden megvan hozzá akkor az idő faktor még mindig akadályozhatja. Ezért ha valamiből hosszútávú és jó eredményt akarunk akkor a Sziddha yoga napokkal mindig számolnunk kell.


  (Utolsó frissítés: 2016. 12. 04.)


  Védikus időtervezés | Újévi fogadalmak
Hozzászólások 0Találatok: 415  

2016.11.13 11:54:42
zoli


    A Sci-fi alapötletekben olyan történeteket veszek sorra amik nagy hatással voltak a műfajra. 
Ezek zöme egy könyvel vagy egy képregénnyel indult de arra is van példa, hogy egy manga vagy egy anime áll a sor elején.
Az alaptörténet mindig egy visszatérő ötletet bont ki először részletesen vagy kimondottan egy új ötlettel áll elő. Ez idővel nagy hatást gyakorol a műfajra és hasonló motívumok láncolatát indítja el. 

  Az egyik legrégebbi sci-fi ötlet egy láthatatlan, megfoghatatlan gonosz dolog, ami átveszi az irányítást feletted, esetleg lemásol majd elpusztít motívum. Más megközelítésben egy szép nap feltámad benned a gyanú, hogy növekszik azon embernek látszó báboknak a száma körülötted akiket egy megfoghatatlan, gonosz dolog irányít vagy imitál. 

  A sci-fi történelmében két ilyen nagy vonulat van az egyik a Dolog-, a másik a Testrablók filmek. A könnyebb megkülönböztetés kedvéért, a dolog mindig sejtszinten működik, a testrablók esetében viszont mindig van valamilyen gubó. 
Bár összefüggnek de a terjedelem miatt két külön cikkben taglalom őket.
A Dolog sorozatról írtam már, most a Testrablók vonalat fogom kivesézni.


  A cikk cselekményleírásokat tartalmaz! Bízom benne, hogy a következő művek, senkinek sem újak, a cselekményük ma már különben sem számít fordulatosnak: Mindenki meghal, a többiek megsebesülnek. De aki nem szereti a spoilereket az ne olvasson tovább!

  ELSŐ RÉSZ: A KÖNYVEK

  1951 - Élősdiek (The Puppet Masters)



  "Különös érzés, hogy manapság egyetlen kutya sincs körülöttünk. Ha egyszer majd ölre megyünk velük, több millió kutyát is meg kell bosszulnunk. Meg macskát. Az én esetemben egy bizonyos macskát."

  Alaptörténet

  Herinlein is az Analog magazinban bontogatta a szárnyait.
Nem tudom mennyire hatott rá a Who Goes There de fél évszázad távlatából jól látszik, hogy ugyanazt a csapást követte, én azt gondolom, hogy nem véletlenül.
  Ő is visszaemlékezéssel indítja a regényt, azonnal felkeltve az érdeklődést egy különös történet iránt.
  A regény enyhén a jövőben játszódik, vannak benne a retro future elképzelésekben kötelező repülő autók és idő lassító drogok de amúgy minden más tekintetben a szokványos világban játszódik. 
  A történet azzal veszi kezdetét, hogy egy titkos szervezet feje összehozza két alkalmazottját és hármasban elindulnak felfedezni egy különös esetet: UFO észlelést jelentettek egy kisvárosból. Bár küldtek oda ügynököket azt jelentették, hogy az egész kacsa, vásári mutatványos kölykök csináltak egy kamu űrhajót és azzal vakítják az embereket. Ugyanakkor minden kiküldött ügynök eltűnt. A város adóállomása is elhallgatott egy kis időre. Ideje tehát körülnézni.
Szemrevételezik a kamu űrhajót de rájönnek, hogy valami nincs rendben vele, még kamunak is problémás: a helye nem egyezik meg a jelentésben megjelölttel, indokolatlanul sok munkát és pénzt öltek bele, illetve a főhősnő Mary észreveszi, hogy a helyi férfiak nem nőként néznek rá. A könyv címéből már sejthető, ezek az emberek már bábok.
Ezután szemrevételezik a várost és a rádióállomást, ahol önvédelemből le kell lőniük az igazgatót, aki lelőtt állapotában sem bír meghalni teljesen, ekkor fedezik fel a rátapadt parazitát. 
  A parazitával visszatérnek a központba és összehívják a nemzetbiztonságot, akik természetesen nem veszik komolyan az elemzést. A parazita szállítás közben elbomlott, nincs semmi bizonyíték, a várossal helyre állt a kapcsolat és minden a legnagyobb rendben van. Élesebb elméjű olvasók hamar kitalálhatják, hogy a város minden hivatalos posztján immár bábok állnak.
  Nem hivatalosan visszamennek a városba, hogy felvételeket készítsenek, bár az akció kudarcot vall, a központban észreveszik, hogy az egyikükre rátelepedett egy parazita. Így máris van bizonyíték, elkezdődhet a parazita vizsgálata. Ám az megszökik, így összegyűjtik a központ dolgozóit és sor kerül az első de nem utolsó, nagy, csoportos vetkőzésre. Itt kiderül, hogy ki milyen fegyvereket, fehérneműt és parazitát hord a ruhája alatt. A hunyó egy titkárnő, akit az egyik főszereplő kezd üldözni, Sam akit végül durván leütnek. 

  A lény

  Az író zseniálisan vezeti át Sam viselkedés változását, saját maga előtt is titokzatos viselkedését, ahogy elmegy a kollégái mellett, elhagyja a központot majd felszáll egy vasútra és pénzt lop. Az olvasó már érti amit Sam nem, hősünk beállt a bábok közé.
Itt választ kapunk a műfaj örök kérdésére, milyen megszállva lenni, mit érez az alany, hová tűnik a személyisége? 
A megszállt személy egy bolytudat részévé válik, ami teljesen elnyomja a szabad akaratát, mint egy álomban.
A parazita, minden általa megszállt személy emlékezetével rendelkezik, egyre többet tanul és ezt meg tudja osztani más parazitákkal és a bollyal is, fizikai érintkezés útján. A parazita nem ember, csak használja az embereket, de nem érti a kultúrát, nem vigyáz a gazdatestre, pl. nem értik a tisztálkodást sem.
A regény azért is különleges, mert itt az eredeti személy nem hal meg, csak beleolvad a bolyba, melynek célja a rejtett terjeszkedés, hódítás és tudásszerzés. 
Ez nagyon ügyesen és alattomosan meg tudja szólítani az olvasót, hiszen bolyban nincs nézeteltérés, erőszak, bűnözés vagy háború. Maguk a bábok is ezzel kampányolnak ha sarokba szorulnak. De persze az ilyen "tökéletes" társadalomban nincs fejlődés sem. A regény jól rámutat, hogy a fejlődéshez hibázni kell, ami veszélyes lehet ugyan de nélküle nincs fejlődés. 

  Összegzés

  Heinleinnek sok nehéz, lassú és elvont könyve van, ez épp egy olvasmányos és fordulatos darab. Meglepően jól állja az idő próbáját. Legjobban a technológiai jóslatok koptak el, a szokásos helyzet, repülő autók vannak de sehol egy mobil.
  Aki ismeri az író magánéletét az felfigyelhet néhány visszatérő elemre: biztosítani kell az emberiség túlélését, vészhelyzetben a törvények és az egyének nem számítanak, az utóbbiak amúgy sem túl értelmesek. A központot vezető Öreg a zseniális diktátor aki megmenti a világot nem a demokrácia rajongója. 
  Heinlein jól rámutat a tisztán racionalitásra törekvő kollektivizmus alaphibáira. Nem lehet nem észrevenni, hogy a paraziták mennyire jól rímelnek a kommunista terjeszkedésre.
  A könyv teljesen olvasható maradt és etalonná vált a műfajban, rengeteg ötlet ide vezethető vissza. 

  Hagyaték

  Terjedelme és kidolgozottsága miatt ez minden megszállós történetek atyja, bár nem filmesítették meg 1994-ig és azóta sem de óriási hatással volt a műfajra.
 
  Cím: The Puppet Masters (1951)
  Író: Robert A. Heinlein
  Kiadó: Doubleday

  Magyar fordítás: Élősdiek (1995)
  Fordító: Füssi Nagy Géza
  Kiadó: Móra

  1955 - The Body Snatchers

  Cím: The Body Snachers (1955)
  Író: Jack Finney
  Kiadó: Dell Books

  MÁSODIK RÉSZ: A FILMEK

  1956 - Invasion Of The Body Snatchers



  "Santa Mirában nem maradt egyetlen ember sem!"


  Alaptörténet

  Az első testrablók feldolgozás 1956-ban a hidegháború kellős közepén történt, így kisebb balhét is okozott mert a nézők azt hitték, hogy a kommunizmus terjedése ihlette.
  A mű keretes szerkezetű, a rendőrök orvost hívnak egy furcsa férfihoz, aki maga is orvos. Elsőre mindenki őrültnek hiszi és természetesen fel is vonultatja az őrültekre jellemző összes tünetet: hajtépés, -"Nem vagyok őrült!"- mondat ismételgetése stb. Aztán belekezd egy különös történetbe.
  Hősünket egy konferenciáról hívja haza az asszisztense mert furcsa dolgok kezdenek el történni a városban. Egyre több ember hívja fel, hogy beszélhessen vele de nem hajlandó elmondani a problémát. Utána viszont visszamondják a megbeszélt találkozókat. Közvetetten jut az orvos tudomására, hogy egyre több ember válik paranoiddá, azt gondolják, hogy egy hozzátartozójuk nem ugyanaz a személy többé.   
Az ötvenes évek filmjeihez képest gyorsan megvan a bevezető és a karakterbemutatás, voltaképpen párhuzamosan fut a történettel. Húz perc múlva már találkozunk az első befejezetlen bábbal aki még nem alakult át senkivé de hőseinknek kezd derengeni, hogy talán még sem járványos tömeghisztéria tört a városra. 
Ma már persze tudjuk, hogy mi történik de akkor még ez az ötlet vadonatúj volt és a történet zseniálisan kezeli a témát. Hirtelen mindenki meggyógyul, a tömeghisztériának vége van, mindenre van racionális magyarázat... mert már mindenki báb. A néző meg is nyugodhatna akár de nem tud, egyrészt mert látta a bábokat, másrészt mert egy sci-fi/horror első félórája telt el még csak, szóval a helyzet rohamos romlása várható.

  A lény

  Az első gubót a negyvenedik percben látjuk. Miután a hőseink látják a gubókat és bennük a még át nem alakult testeket, hamar összerakják a történet nagy részét. Még nem tudják, hogy kerültek ide, hogy másolják le a testeket és mi lesz az eredeti példányokkal de már tudják mi a járványos tömeghisztéria oka. 
  A gubók magvak formájában az űrön keresztül érkeztek a Földre, ahol kihajtottak. Képesek alvás közben, telepatikus úton lemásolni az embereket, elnyelik az elméjüket és az emlékeiket. Az emberek végül egy új testben támadnak fel, egy új társadalomban, ahol mindenki egyforma. Nincsenek többé problémák, érzelmek, csak éppen nincsenek többé emberek sem.   

  Összegzés

  A gubókhoz kötődik a film összes speciális effektje. Nem szerepel bennük más csak növények, hab, színészek és némi smink, ami a karakteres vonásokat hivatott eltüntetni. Így nem járt el felettük az idő. A film teljesen a színészi játékra alapoz, ami meglepően nézhetővé teszi a filmet mind a mai napig.
  Az egyedüli ami elavul az a zene, illetve viccesek benne az autók, különösen a rendőrautók, mert a kinézetük és a hangjuk egyértelműen játékautókra emlékeztet. 
  Sci-fi és horror rajongóknak kötelező darab.

  Hagyaték

  Ez volt a második megszállós film de az első amiből szinte teljesen hiányzik az erőszak. Nincsenek benne szörnyek, senki nem akar megenni senkit. A környezet rendezett, a felületek tiszták, verőfényes napsütés közben lopakodik a szívünkbe az iszonyat. 
A gonosz megfoghatatlan, nem kínozni vagy megölni akar, hanem lemásolni, elemészteni. Az ehhez vezető út pedig az alvás. A gonosz azt szeretné, hogy elaludj. Egy tökéletes bolyról van szó, amelyik tökéletes társadalmat eredményez.
  A film gonosz módon rengeteg áthallást tartalmaz. Sok jelenete játszódik éjjel, erősen kötődik a  pincékhez, amin keresztül leviszi az embert a tudattalanba. Felkelti az elemi félelmet az éjszaka, a sötét és az elalvás témakörében. Hihetetlen de jól működő recept, mert mindenkiben van egy négy éves gyermek aki fél a sötétben. A történet társadalmilag is áthallásos, mert bár törekszünk a tökéletes társadalomra, a tökéletes társadalom hajszolása eddig még mindig embertelenséghez és tömegmészárláshoz vezetett.
  Bár a korai kritikusok inkább a kommunizmus fenyegetettségét érezték a filmet, azt hiszem nem néztek elég mélyre. Ez inkább a társadalom eltömegesedésének a réme, ahol az emberekben feltör a tudattalan és a tömeg veszi át az irányítást.
  Ez a film indította el az intelligens horror filmeket, ahol nem a hentelés okozza a félelmet, hanem az, hogy elveszítjük az egyéniségünket, azt ami emberré tesz minket.
Itt láthatjuk először az elvegyülés technikáját, amikor hőseink üveges szemekkel beállnak a bábok közé és megpróbálnak felszívódni, ezt azóta rengeteg horror film átvette.

  Cím: Invasion Of The Body Snatchers (1956)
  Rendező: Don Siegel
  Stúdió: Walter Wanger Productions
  Magyar felirat: feliratok.hu

  1978 - Invasion of the Body Snatchers



  "Az emberekről másolat készül, akivel megtörténik már közéjük tartozik"

  "Újjászületnek egy gond nélküli világban, ahol nincs félelem, szorongás, gyűlölet."

  Alaptörténet

  Az első testrablók film openingjében baljós felhők érzékeltetik, hogy a fenyegetés fentről érkezik. 
22 év elteltével ez már kevés, most spórák képeit látjuk, ahogy elérik a Földet és megfertőzik a növényvilágot. 
  Az emberek leszedegetik a fertőzött virágokat, mint annyi más virágot és hazaviszik magukkal. Így tesz Elizabeth is aki a közegészségügynél dolgozik. Otthon vízbe teszi a virágot majd elmegy aludni a férjével. 
  A lény itt is alvás közben másolja le az embereket. A néző még nem tudja de reggel a férj már báb. Itt jelenik meg a saját maga után takarító báb képe is, amit szintén átvett a 93-as változat. Az érintkezés közben valószínűleg eltört a pohár és kiömlött a víz. Elizabeth arra kel, hogy az akit a férjének gondol éppen feltakarítja az üvegszilánkokat a padlóról, majd kivisz valamit a reggel arra járó szemetesautóba. Ez ugye az előző test maradványa. Elizabeth ebből mindössze annyit vesz észre, hogy a férje fura. 
  A szintén közegészségügyes Matthew egyre több zavaró dologgal találkozik. Először Elizabeth mondja el neki, hogy a férje megváltozott, aztán a mosodás említi meg neki, hogy a felesége nem önmaga többé.
  Elizabeth elkezdi követni a férjét aki hozzá hasonló furcsa emberekkel találkozik, akik csomagokat adnak egymásnak. (A megszállt emberek elkezdik felépíteni a saját rejtőzködő társadalmukat, és elkezdik szétosztani gubókat.)
  Matthew kikéri egy pszichológus, David tanácsát az ügyben. Aki egyre több ilyen esetről hall de teljesen racionálisan közelíti meg: az emberek nem figyelnek egymásra, nem vállalnak felelősséget a kapcsolataikért. De Matthew-nak bevallja, hogy ez olyan mint egy járvány, egyre többen kapják meg de pár nap alatt (bábok lesznek) felépülnek belőle.
  Matthew barátját, Jacket egy szaunában próbálja lemásolni egy növény, amit a szaunát vezető feleségének Nancynek hoz egy vendég (báb). Idő előtt felébred és megpillantja a félig befejezetlen klónt. Oda hívja Matthew-t aki megvizsgálja. Lassan elkezd neki összeállni a kép. Elrohan Elizabeth-ért, akinél már elindult a másolás és elhozza.

  A lény

  A négy szereplő Elisabeth, Matthew, Jack és David elkezdik összerakni a történetet.
Összekötik a fura virágok felbukkanását, ilyet vitt Nancy egyik vendége, Elisabeth férje is ilyet hozott. Mivel ilyen növényt még soha nem látott senki, arra gondolnak (helyesen), hogy az űrből jött.
Az idegen spórák kereszteződnek egy növénnyel, majd a hibrid kereszteződik az emberrel.
  Az embereket alvás közben másolják le. Itt már megjelenik a lehetséges fizikai kapcsolódás apró indácskákon keresztül. A másolatok a gubókból kelnek ki, majd kiszívják és összeroppantják az eredeti testet.
  A bábok jobban szervezettebbek mint az előző filmben. Ahogy sokasodnak egyre agresszívebbek a túlélőkkel szemben. Jellegzetes sikollyal és kéztartással jelzik, hogy kik azok akik még emberek és a többiek lerohanják őket. 
  Itt is megszervezik a gubók szétosztását és más városokba való átszállítását. 
  Mivel a bábok teljesen érzelemmentesek, ezért -kockázatosan ugyan- de el lehet közöttük vegyülni, ha őket utánozzák az emberek.

  A dokumentarizmus

  A film dokumentarista egyszerűsége a természetfilmeket idézi. Ebben a megközelítésben van valami kegyetlen de tényszerű, ahogy a folyónál a szomját oltó gazella sem látja a háta mögött lopakodó oroszlánt. A sci-fiben visszatérő motívum, egy idegen, lopakodó, rejtőzködő ökoszisztéma terjeszkedése, amiről az embereknek fogalmuk sincs, békésen élik tudatlan mindennapjaikat.
  A film, szinte háttérben egyre több furcsa embert mutat. Reggel már látunk őrülten rohangáló embereket az utcán de ennek még nem tulajdoníthatunk nagy jelentőséget. Egyre több gyanúsan viselkedő ember van mindenhol, eleinte nem tűnik fel, hiszen egy rohanó városban vagyunk. A rendező a természetes paranoiára és elszemélytelenedésre épít, amit amúgy is érzünk és szép lassan ezt adagolja túl.
  Sok párbeszédben jelennek meg életszerű de gyanús fordulatok, amiket csak a kontextus emel ki, ahogy szaporodnak a bábok. 

  Összegzés

  Philip Kaufmannak nagyon erős képei vannak, sok áthallást, utalást tartalmaz.
  A film ismeretlenségéhez képest több híres színészt is láthatunk: Donald Sutherland, Jeff Goldblum, Leonard Nimoy, Veronica Cartwright.
  A filmben van néhány gigantikus easter egg.
  A menekülő ember szerepében Kevin McCarthy-t láthatjuk, aki az előző filmben a főszereplő orvost játszotta. Itt a film végi szerepében van, az autók között rohangál és azt kiabálja, hogy már itt vannak. 
  A taxisofőrt Don Siegel játssza, aki az előző változat rendezője volt.
  Sajnos a zene itt is gyenge pont, ritka idegesítő tud lenni.
  Kaufmann nem igazán gondolta azt, hogy megnyugtató befejezésre kéne törekednie, minden testrablós film közül ennek van a leglehangolóbb de valószínűleg legreálisabb vége, csak így nem igazán szórakoztató.
  A hetvenes évek hangulata nagyon gyorsan elavulttá tette a filmet de rajongóknak természetesen ajánlott.

  Hagyaték

  A 1993-as, Abel Ferrara által rendezett folytatás nagyban erre a filmre épül, sok dolgot vesz át és fejleszt tovább. Az openinget, a hangokat, a másolás folyamatát, a bábok közötti kommunikációt, a szimulált elvegyülést, illetve a bábok óriási szövegeit, monológjait.
  Annak ellenére, hogy ez a film nem lett igazán ismert, sok egyéb film és horror paródia is innen merített.

  Cím: Invasion of the Body Snatchers (1978)
  Rendező: Philip Kaufman
  Stúdió: MGM
  Magyar szinkron: Testrablók Támadása 

  1993 - Body Snatchers



  "-Carol! Menekülnünk kell! Menekülni kell azonnal!
-Figyelj rám Steve!
-Hát nem érted? Menekülni kell!
-Menni? Hová?
-Elmenni de azonnal!
-Steve ez nagyon fontos, hová menjünk? Úgy van! Hová?
Mi történt a szobádban? Figyelsz rám? Ami a szobádban történt az nem egyedülálló eset. Mindenhol ugyanez történik.
Hová mennél? Tehát, hová?
Hová fogsz elmenni, hová fogsz elfutni, hová fogsz elbújni? Sehová! Mert egy olyan sem maradt mint te." -Steve és Carol

  "Nézze mit tett magával a félelem. Nem látja? Ezentúl minden harmonikus lesz. Nem lesznek többé viták, konfliktusok. Nem lesznek problémák. Több százan, több ezren vagyunk már itt. Fényéveket utaztunk a világegyetemben. Mindent túlélve, egyre erősebbé válva. Mert sokat tanultunk. Az egész faj a fontos, nem az egyén." -Platt

  Alaptörténet


   Az 1993-as testrablók, a 78-as film openingjének a továbbfejlesztett változatával nyit. Külön felüdülés, hogy normális, a mai napig értékelhető filmzenéje van.
  A film producere Robert H. Solo ugyanúgy, mint az előző filmnek.
  Egy család, ahol az apa kutató, egy katonai övezetbe költözik. Az alapfeszültség az, hogy a feleség mostoha, a kisebbik fiúgyermek el tudja őt fogadni de a nagyobbik, kamaszlány már nem. A filmet egyébként az ő narrációja indítja el. Martit elkapja egy örültnek tűnő katona egy benzinkút wc-jében és össze-vissza beszél. Ugye ennek nagy hagyománya van a testrablós filmekben. Megadja az alaphangulatot. Innentől egyre több fura embert látunk de ez elsőre nem feltűnő, hiszen egy katonai övezetről van szó.
  Dr. Steve Malone veszélyes vegyszerek tárolását kezdi el tanulmányozni a bázison. Megtalálja Dr. Collins az orvosi alakulat parancsnoka. Nyugtalanító kérdéseket tesz fel arra vonatkozólag, hogy ezek a vegyszerek okozhatnak e hallucinációkat. Elmondja, hogy egyre több olyan emberrel találkozik, akinek extrém réveszméi vannak. Emberek akik félnek elaludni, félnek a saját családtagjaiktól és saját maguktól is. Ez is visszatérő elem a testrablók vonalon.
   Furcsa katonák, furcsa viselkedéssel és hanghordozással, csomagokat hoznak, amiket Marti vesz át, néhány katona egy kis időre eltűnik a házban. Marti megijed amikor meglátja őket, ők pedig azt mondják csak a csomagokat (gubókat) hozták fel a dolgozószobába. Több olyan ijesztő, felvezető jelenet is van a filmben, ahol megijedünk majd azonnal kapunk egy racionális magyarázatot de még sem nyugszunk meg.
  A rendező felhasználja és továbbfejleszti a korábbi filmek elemeit és újakkal is gazdagítja. Emlékezetes jelenet, amikor az óvodában a gyerekek feltartják a rajzaikat az óvónőnek, aki elsétál előttük és monoton hangon kántálja: -"Nagyon szép! Jó! Nagyon szép! Nagyon jó!" Ám az összes képen ugyanaz a lélektelen ákombákom látható. Csak a kis Andy nem kap dicséretet, mivel kilóg a sorból, egyedül ő készített gyerekrajzot. Rajta kívül mindenki báb. Mivel nem igazán érzi jól magát az óvodában, lelép. Egy katonának, Timnek tűnik fel a kisember és hazaviszi őt a családjához. Itt Tim és Marti gyakorlatilag azonnal egymásba habarodnak és gyorsan meg is beszélnek egy randit. 
  Először úgy látunk gubókat a filmben, hogy katonák szedegetik fel őket egy tó aljáról és rakják őket teherautókra. Ez vezeti fel a következő jelenetet, ahol Andy bemegy az édesanyjához éjjel, akinek a test éppen összeroppan. A ruhásszekrényből pedig anyaszült meztelenül előjön az új anyukája. Andy értelemszerűen sikoltozva rohan az apukájához és össze-vissza beszélve számol be az eseményekről, miszerint az anyja meghalt és az ott nem az igazi anyja. Sem az apja, sem Marti nem látják a különbséget -még. 
  Az előző film szemeteskukás jelenetét Ferrara csúcsra járatta. A kukásautók amúgy is ott voltak a háttérben de itt most megértjük miért. A báb epikus zenére, természetellenes beállításból filmezve, távolba révedő tekintettel, kilassítva adja át a fekete zsákot amiben a néhai Carol maradványai vannak.
  A családban egyre nagyobb a szakadás. Marti és az apja között feszültséget szül az előző esti randi. Andy megkapja az ultimate kérdést, hogy elmenne a napközibe vagy inkább itthon maradna az édesanyja bábjával.

   A lény

  Az események itt is félbeszakadt másolással lendülnek be.
  Carol kedvesen elküldi lefeküdni Andyt, fürdővizet csinál Martinak és álomba masszírozza a férjét.
Martit a fürdőszoba álmennyezetébe rejtettek gubó próbálja meg lemásolni. A gubó itt az előző filmekkel ellentétben fizikai kapcsolatot teremt az indáin keresztül az áldozatával. A gubóban elkezd kifejlődni a másolat szép, felgyorsított, magzati képek kíséretében. Ferrara még azt is megjátssza, hogy epikus természetfilmes zenét vág be ami az új élet születését élteti.
A hanghatások egyértelműen a 78-as filmre utalnak. Az álmennyezet nem bírja el a báb rohamosan növekvő súlyát és leszakad, Marti pedig egy kádban találja magát a saját bábjával. Berohan az apjához akiről hasonló matériákat kell levakarnia.
Minden egy csapásra világossá válik, a paranoia, az emberek akik nem bíznak egymásban, minden furcsaságnak előkerül a forrása.
Marti elmegy Andyért, Steve pedig Carolért, aki lenyomja minden idők legnagyobb megszállós szövegét, amiből Steve már azt is megérti miről beszélt Andy. Végül hárman fogják menekülőre.
A bábok itt is sikoltva, rámutatással jelzik a többieknek a még emberi lényeket, már nem rejtőzködnek tovább, üldözni veszik a túlélőket.
  A bábok itt még több pszichó szöveget nyomnak, ha lehet kerülik az erőszakot és inkább rábeszélik az embereket, hogy szülessenek újjá egy tökéletes társadalomban. Mind Carol, mind Platt a megszállós filmek legütősebb monológjait követik el.
  A bábok megszervezik a gubók eljuttatását más katonai támaszpontokra. Itt a legáthallásosabb a szervezkedés, a megafonokon nyomatott szöveg, egyértelműen diktatórikus kontrollra utal, a legsötétebb náci, kommunista rémképek elevenednek meg. A katonaságnak zavaróan jól áll ez a szerepkör. A kórház ahol az átalakulás zajlik és a bábok felsöprik maguk után a hamut egyértelmű utalás a haláltáborokra. 
  Tim próbálja ki először a bábok közötti elvegyülést, ahol el is beszélgetnek vele de átmegy a teszten. A rendező a film minden elemét megfelelteti valamilyen valós dolognak, mindennek van egy másik oldala. Tim elvegyülési képességének is. Már a film elején úgy épül fel a karaktere, hogy megtudjuk, nehezen tudja kimutatni az érzelmeit, ami itt kifejezetten kapóra jön. 

  Összegzés

  Ferrara is sok nyugtalanító képet használ, amik diszkréten meghúzódnak a háttérben, apró utalások kezdettől fogva, amit még nem ért a néző csak nyugtalankodni kezd. Sokat játszadozik a fényekkel, a kép egy részében a lenyugvó nap romantikus fényeit látjuk de a másik felén már rejtelmes sötét van.
  A film előrehaladtával egyre több következetlenséget tartalmaz, egyre inkább televíziós hatást kelt. Különösen a vége van elkapkodva, ahol Tim mindent lebombáz. Mégsem egyértelműen pozitív a befejezés végül az, hogy sikerült-e szállítmányokat kijuttatni a táborból nyitva marad. Mivel Marti meséli a történetet, visszaemlékezésszerűen, legalább addig élnek, míg el nem mesélik az egészet.
  Minden hibája ellenére ez a legfejlettebb és legkorszerűbb testrablós film.  

  Hagyaték

  A film nem kapott igazán nagy nyilvánosságot és idővel méltatlanul elfeledetté vált. Az IMDB 5.9-re hozza ami nyilvánvalóan erősen alul értékelt. Ezért a film kevés nyomott hagyott maga után. ennek egyik oka az is lehet, hogy nem sok említésre érdemes megszállós film készült azóta. Én a Puppet Masters-ben még véltem felfedezni valami hatást, különösen a párbeszédekben és a bábok monológjaiban. Így ez egy igazi csemege geek rajongóknak.

  Cím: Body Snatchers (1993)
  Rendező: Abel Ferrara
  Stúdió: Warner bros
  Magyar szinkron: Testrablók: Az Invázió Folytatódik 

  1994 - Puppet Masters



  "-Hányan vagytok?
-Egyedül."

  Alaptörténet


  Késhegyre menő vita van a rajongók között, hogy a Puppet Masters a dolog vagy a testrablós vonalhoz tartozik-e. Azért van vita mert a könyv ugyanannál a kiadónál született, mint a Dolog és utána. Szerintem is hatással volt az íróra de két ok miatt és a testrablós vonalhoz sorolom.
Először szerintem a testrablós vonal is a dologból származik.
Másodszor a gubó megjelenése mindig a testrablós vonalra utal.
  A legfontosabb változás a könyvhöz képest, hogy a történet a jelenben játszódik. Aztán a könyv terjedelmén és kidolgozottságán kellett egy nagyot vágni, mivel nem fért volna bele egy mozifilmbe. Heinlein művének egy tv sorozatban lenne a helye. Bár nagy vonalakban követi a regény cselekményét az egyszerűsítés miatt át kellett kicsit írni. Nagyjából a könyv közepe hiányzik, különösen az invázió társadalomra gyakorolt hatása. A film jóval rövidebbnek láttatja a történetet.
  A film eleinte teljesen a könyvet követi, csak minimális változtatások vannak. A helyi városka rádióadója itt tv adó, az itt megszerzett parazita nem bomlik le, nem a második látogatás a városba hozza be a parazitát a központba, hanem még az első, Jarvis fertőződik meg és fertőzi meg a titkárnőt de innen  a lény útja már ugyanaz. Sam nem bukik le miután megfertőződött, rejtve tudja megszervezni a terjeszkedést. A film minden létező ponton, érthető okokból a rövidebb utat választja és levágja a kanyarokat.
Itt Sam az elnökre utazik, megfertőz mindenkit akit csak kell, majdnem el is kapják az elnököt de Andrew egy másodlagos különítménnyel megakadályozza. Az elnök így rögtön meg van győzve az ügy komolyságáról, Samet pedig elkapják.

  A lény

  A könyvben a lényt azon a leíráson keresztül kezdjük el megismerni, amit Sam tapasztal. A parazitát Andrew szedi le róla egy sokkolóval.
A filmben nem látunk bele a gondolataiba, hanem egy fiktív de ütős vallatós jelenet következik, ahol Samet a parazitával a hátán kikérdezik. 
A lény itt is ugyanolyan tulajdonságokkal rendelkezik, mint a könyvben.

  Összegzés

  A Parazita egy jól sikerült de rövidített, egyszerűsített adaptáció. Sajnos pont azokat a dolgokat hagyták ki belőle amik a történetet igazán egyedivé tették és azokat hagyták benne amik jobban megfeleltek a műfaj már bejáratott tulajdonságainak. Ezért a film, az egyre több sci-fi és horror között elavult, megszürkült és középszerűvé vált. Pedig szerintem remek darab és nagyon jó a hangulata de tény, hogy a műfaj keretein belül lehet igazán értékelni. Az IMDB 5.9-re hozza, tehát megint egy alul értékelt darabról van szó.

  Hagyaték

  A parazitával az említésre méltó testrablós filmek megszakadtak, így nem nagyon örökített át maga után semmit. Utolsó mérföldkőként tartja életben a lángot, míg valaki újra a magasba emeli. 

  Cím: Puppet Masters (1994)
  Rendező: Stuart Orme
  Stúdió: Warner bros
  Magyar szinkron: Parazita

  2007 - Invasion

  A 2007-es feldolgozás lehelhetett volna új életet a műfajba de annyira rossz volt, hogy még trash filmnek sem tudom ajánlani. 

  Cím: Invasion (2007)
  Rendező: Oliver Hirschbiegel, James McTeigue
  Stúdió: Warner bros
  Magyar szinkron: Invázió

  Sci-fi az utolsó irodalmi műfaj sorozat / Sci-fi alapötletek sorozat

  (Utolsó frissítés: 2016. 11. 18.)


  enneagram | sci-fi | az utolsó irodalmi műfaj | Sci-fi alapötletek | A Testrablók
Hozzászólások 0Találatok: 291  

2016.09.19 16:06:34
zoli


  A Sci-fi alapötletekben olyan történeteket veszek sorra amik nagy hatással voltak a műfajra. 
Ezek zöme egy könyvel vagy egy képregénnyel indult de arra is van példa, hogy egy manga vagy egy anime áll a sor elején.
Az alaptörténet mindig egy visszatérő ötletet bont ki először részletesen vagy kimondottan egy új ötlettel áll elő. Ez idővel nagy hatást gyakorol a műfajra és hasonló motívumok láncolatát indítja el. 

  Az egyik legrégebbi sci-fi ötlet egy láthatatlan, megfoghatatlan gonosz dolog, ami átveszi az irányítást feletted, esetleg lemásol majd elpusztít motívum. Más megközelítésben egy szép nap feltámad benned a gyanú, hogy növekszik azon embernek látszó báboknak a száma körülötted akiket egy megfoghatatlan, gonosz dolog irányít vagy imitál. 

  Ez a motívum elsőre egy eszelős zombi ötletnek tűnik és valóban előszeretettel jelenik meg horror történetekben és sci-fin belül is sokszor vesz fel horror hangulatot de más az oka és a célja.
A sci-fin belül ez egy reflexió az eltömegesedésre mind társadalmilag, mind fizikailag, mint a zombi történetekben is de szellemi szinten ideológiailag is reflektál a problémára.
A zombi történetekben az átalakulás látható, erőszakos és nincs mögötte ideológia.
A sci-fi megfelelőjében azonban a megszállás láthatatlan, nem feltétlenül erőszakos és megjelenik vele együtt egy filozófia is.
Az egész műfajnak egyébként ez a legfélelmetesebb része, amikor körbevesznek bábok és szenvtelenül, már-már kedvesen elmondják neked, hogy azért jöttek, hogy egyformaságot és békét hozzanak az emberiségnek, nincs több háború, nincs több fájdalom, nincs több szenvedés, magány, soha többé nem vagy egyedül... Ezt talán Abel Ferrara járatta csúcsra legjobban a Testrablókban (1993), amiről még lesz szó.

  Az eltömegesedés nagyon felgyorsult a múlt század első felében, amit a világháború és a hidegháború paranoid magasságokba juttatott.
Az ötvenes évek Amerikájában, a béke, a fellendülés és a határtalan lehetőségek eufóriájában a sci-fi irodalom legsötétebb művei születtek meg mert ebben a párhuzamos univerzumban a háború nem ért véget, éppen csak elkezdődött.  

  A sci-fi történelmében két ilyen nagy vonulat van az egyik a Dolog-, a másik a Testrablók filmek. A könnyebb megkülönböztetés kedvéért, a dolog mindig sejtszinten működik, a testrablók esetében viszont mindig van valamilyen gubó.
Bár összefüggnek de a terjedelem miatt két külön cikkben taglalom őket. Most a Dolog vonalat fogom kivesézni.

  A cikk cselekményleírásokat tartalmaz! Bízom benne, hogy a következő művek, senkinek sem újak, a cselekményük ma már különben sem számít fordulatosnak: Mindenki meghal, a többiek megsebesülnek. De aki nem szereti a spoilereket az ne olvasson tovább!

  ELSŐ RÉSZ: A KÖNYVEK

  1939 - Az Izé (Who Goes There)



(apolloreborn.blogspot.com)

  "Az utolsó élőlény a táborban... aligha lesz ember" - Cooper

  Alaptörténet


  A legrégebbi általam ismert mű ebben a témában az igen eltalált című Who Goes There.
Az 1930-as alapítású, legrégebben futó sci-fi magazin, az Analog jelentette meg 1939-ben.
A magazin indította el Heinleint is, akiről szintén lesz még szó a cikk sorozatban.
Írója az Analog szerkesztője, John W. Campbell, aki Don A. Stuart álnéven publikált. Az álnév a felesége nevének az átköltése -Donna Stuart.
  Magyarul két fordítása is megjelent.
1992-ben a Walhalla Páholy kiadásában, az Analógia 1. kötetben Izé címmel és 2000-ben a Szukits kiadásában a Holnap Történt antológiában Ki Van Odakinn címmel.
  Bár a második fordításnak szerencsésebb a címe, mégis az első olvasmányosabbnak, kerekebbnek, gördülékenyebbnek tűnik. Ugyanakkor pont a sarkossága, élessége miatt a második fordítás helyenként egyértelműbb.
  A történet egy sarkköri expedíció bázisán játszódik, ami még izgalmasabbá teszi a címét, ami engem a legrövidebb horror történetre emlékeztet, amit Frederik Brown lőtt el egy novellájában (És Akkor Kopogtak): "Az utolsó ember a Földön a szobájában ült. És akkor kopogtak az ajtón..."
  Rögtön a történet közepén vagyunk: az expedíció talált valamit odakinn, összehívják az összes embert, ezután elmesélik, hogy mi is történt eddig.
Ez egy nagyon jó technika, mert megadja az alaphangulatot és anélkül kezdi húzni a történetet, hogy unalmas lenne. 
  Az expedíció talál egy lezuhant űrhajót az Antarktisz 20 millió éves jege alatt. Az űrhajót elhagyta az egyik utasa de csakhamar megfagyott. A felfedezők kivágták a lényt a jégből és behozták a bázisra.
  A vita azzal veszi kezdetét, hogy kiolvasszák-e az izét. A vita lényege, hogy a lény szervezett vagy sejtszinten életre kelhet-e? Hány fajtája lehet az életnek? Milyen lehet egy idegen életforma, hasonlítani fog ránk vagy teljesen különbözik majd tőlünk? Végül a tudományos kíváncsiság győz és megkezdődik a kiolvasztás.

  A lény

  A lény természetesen életre kel és elszabadul. Akkor kapják el amikor éppen megpróbál bekebelezni és lemásolni egy számhúzó kutyát. Nagy nehézségek árán tudják megölni, konkrétan agyonütik árammal. A holttestet megvizsgálva a tudósok megértik, hogy ez az élőlény bárkit lemásolhat, meghódíthatja a Földet, konkréten a Föld népességévé válhat. Nem engedhetik meg, hogy a lény bármilyen formában elhagyja a bázist.
  Ebben a novellában választ kapunk a hasonló történetek egyik gyenge pontjára: hogyan másolja le a lény a személyiséget? A lény telepatikus kapcsolatba lép az áldozatával, tanulmányozza, mielőtt lemásolná. 
  Csakhamar felmerül a gyanú, hogy nem a kutyák lehettek az első célpontok, valaki vagy valakik közülük már nem emberek. Senki nem bízik senkiben, az emberek egyre paranoidabbá válnak... 

  Összegzés

  A novella a mai napig aktuális, nem évült el, teljesen élvezhető, minden sci-fi rajongónak kötelező.

  Hagyaték

  Ez az általam ismert legrégebbi megszállós történet. Mind a történet, mind a magazin amiben megjelent komoly hatással volt a műfajra. Ebben a magazinban kezdett el publikálni Heinlein is aki továbbvitte a stafétát.

  Cím: Who Goes There (1939)
  Író: John W. Campbell (mint Don A. Stuart)
  Kiadó: Analog Science Fiction and Fact

  Magyar fordítás: Az Izé (1992)
  Fordító: Lukács Anita
  Kiadó: Walhalla Páholy (Megjelent az Analógia 1. antológiában.)

  Magyar fordítás: Ki Van Odakinn (2000)
  Fordító: Lukács Anita
  Kiadó: Szukits (Megjelent a Holnap Történt antológiában.)

  MÁSODIK RÉSZ: A FILMEK

  1951 - A Lény - Egy Másik Világból (Thing From Another World)



(wallpapersafari.com)

  Alaptörténet


  Az első Dolog film a korához képest nagyon fejlett openinggel rendelkezett, ezt vitte tovább az 1982-es változat is. Itt a főcímet még megküldték egy alcímmel is, hogy világos legyen mindenkinek, a dolog, a lény egy másik világból jött.
Mivel ki kellett bővíteni a novellát a mozifilmhez, az eredeti történet köré felhúztak egy másikat, ami bemutatja az expedíciót és a kornak megfelelően felvonultatja a karaktereket is. A karakterek között vannak ujjak és természetesen kellett egy nő is, aki lazítja a hangulatot de amikor kell emeli a drámai hatást. Nem maradt el a kötelező szerelmi szál sem. Valahogy sikerült belevarázsolni a történetbe egy őrült tudóst is, aki a Frankenstein óta visszatérő elem a sci-fiben.
  A történet egy katonai támaszpontról indul, akik segítséget küldenek egy közeli kutató állomásnak, mert a közelükben lezuhant egy ismeretlen repülő. A film meg akarta tartani azt a motívumot, hogy a hajó a jég alatt van, ezért a hajtómű forróságával magyarázták, hogy az elsüllyedt majd befagyott. A hajó körbeállása, hogy láthassák mekkora és milyen formája, ikonikus jelenet, a 82-es film is átvette. A jég felolvasztásakor itt is megsemmisül a hajó, mint a novellában.
  A lényt itt is a hajótól nem messze találják meg és egy jégtömbben viszik vissza. Még mindig a novella kezdete előtt vagyunk, tovább bonyolódik a történet. A hadsereg képviselője nem akarja kiolvasztani a dögöt, egy fűtetlen helységben őrzik. Az egyik katona letakarja egy elektromos takaróval, hogy ne lássa a borzalmas alakot és leül neki háttal. Nem veszi észre, hogy a takarót bennhagyta a hálózatban és a jég lassan felolvad és a takaró megmozdul... Ez a momentum a novellából származik csak épp a történetben jóval a felolvasztás után de erős mozzanat ezért a későbbi feldolgozás is átvette.

  A lény

A lény elszabadul és megtámadja a kutyákat, akik menekülés közben letépik a karját. Ez egy teljesen fiktív jelenet. A kart beviszik megvizsgálni. Az állomás teljes személyzete összegyűlik és megpróbálják kitalálni mi ez az izé. Ez lenne a novella kezdő jelenete. Innen indul az első jelentős eltérés is, a film teljesen új biológiát ad a lénynek.
  Hollywood nem volt felkészülve a dolog teljes megfilmesítésére. Azt még átvették, hogy a lény teljesen máshogy működik de a szörny itt növényi alapú létforma. Nem sejt alapon szerveződik de a szervei egyesével is életképesek, nem rendelkezik az imitációs képességgel, így nem is alakul át, Az emberek vesztére viszont nem napfénnyel, hanem vérrel táplálkozik. Az egész filmben a saját alakjában láthatjuk. Ez a fajta szörny ábrázolás ma már nagyon vicces de 1951-ben bizonyára nem volt az.
Még sem klasszikus űrszörny stílusban folytatódik a történet, mivel azt a motívumot, hogy a szörny teljesen más életforma mint mi megtartották és továbbfejlesztették. Az őrült tudós a leharapott kézben magokat talál, amiket elültet és vérrel táplál. Hamarosan megjelennek az első hajtások, amelyik mindegyike egy "embernövényt" tartalmaz. Az embervéren növekvő idegen erősen emlékeztet a Világok Harcára, ami jó eséllyel hatást gyakorolhatott az alkotókra.

  Összegzés

  A filmzene felett természetesen eljárt az idő, ez a legidegesítőbb benne. A speciális effektek meglepően jól állták az idő próbáját, mivel szinte mindenhol maketteztek. A lény ma már nyilvánvalóan vicces.
Az első eltérés a novellához képest az, hogy nem mer akkora időtávokkal dolgozni, aztán nem akarja végigvinni következetesen a filozófiát, végül a lényt is egy űrszörnnyé változtatja. A lény új biológiai, növényi alapú ökoszisztémája ma már idejét múlt.
Nekem nem jött át az a vérfagyasztó hangulat, ami a novellából áradt vagy a 82-es változatból.
Ezt a filmet csak sci-fi rajongóknak ajánlanám, akik nem ijednek meg az old school filmektől.

  Hagyaték

  Ez a film egyrészt életben tartotta a műfajt másrészt nagyon sok jelenet van benne, ami utólag ismerős lehet. Ez volt az első ismertebb film, ami egy földönkívüli létformát gonosz szándékkal ruházott fel.

  Cím: Thing From Another World (1951)
  Rendező: Howard Hawks, Christian Nyby
  Stúdió: Winchester Pictures Corporation
  Magyar szinkron: Lény - Egy Másik Világból 

  1972 - Horror Express



(wallpapersafari.com)

  "-Maguk ketten együtt ez remek. De mi van akkor ha egyikük a szörny?
-Szörny? Tudja mi angolok vagyunk."

  Alaptörténet


  A Horror Express a Dolog első, részleges, krimis-vonatra átdolgozott filmadaptációja.
Spanyol-Angol koprodukcióban készült. Nekem elsőre a hindi nyelvű változatot sikerült letöltenem, ami sokat dobott a szürreális hangulaton.
A film meglepő módon olyan sztárokat vonultatott fel mint Cristopher Lee, Peter Cushing és Telly Savalas.    
  A Királyi Társaság kínai expedíciója talál egy jégbe fagyott, 2 millió éves majomembert, amit Oroszországon keresztül szállítanak hazafelé a Transzszibériai Orient-Expresszel.
Az állomáson megtörténik az első haláleset, miután egy tolvaj belenéz a ládába.

  A lény

  A szörny legfontosabb szuper képessége, hogy a vörös szemével fehérre főzi az ellenfele szemét és kiszívja az emlékeit, amitől kifehéredik és kisimul az áldozat agya -megfő. A tudósok közötti rivalizálás miatt elszabadul a vonaton és tovább gyártja a fehér szemű hullákat.
Ám egy szorongatott helyzetben megfordítja a folyamatot és átsugározza magát abba az emberbe aki éppen lelövi őt. A szörny halott, az utasok megnyugodnak.
Csak egy tudós és egy őrült pap sejti, hogy mi történt itt.
A szuper intelligens, több élet emlékeivel rendelkező teremtmény nem tudja elrejteni a létezését a pap elől, mert az tudja, hogy a sátánt nem lehet golyókkal megölni és mert ima közbe a Szűz Mária kép leesett a falról, jelezve, hogy a gonosz még közöttünk jár. Izé, izé...
A tudós is gyanút fog és mintát vesz a szörny szemének csarnokvizéből és a mikroszkópon keresztül megpillantja benne a gyanúsítottat. Frankón. Még több mintavétellel, még több olyan élőlény képét fedezik fel, akikben a szörny volt: brontosaurus, pterodactylus. Látják benne a Föld képét az űrből, mielőtt a lény idejött volna. Nem viccelek, ezt a forgatókönyvírók komolyan gondolták. Ráadásul minden kép úgy néz ki mintha egy általános iskolai tankönyvből vágták volna ki. Szerintem azért mert így is történt.
Itt is van teszt, megpróbálják szűrni a szemeket, ami nyilvánvaló kudarcot vall, mivel elsőre is lehet látni, hogy valakinek megfőtt-e a szeme vagy nem. A lény itt is szisztematikusan elkezdi gyűjteni a tudást, amivel űrhajót építhet. Bónusz gyanánt a lény életre tudja kelteni az összes megfőtt szemű halottat és ki tud állítani belőlük egy zombi hadsereget, akik mind vakok. Jajj, jajj...

  Összegzés

  A Horror Express teljesítménye erősen emlékeztet a Rémület Ivadékaira (Contamination), ami a Nyolcadik Utas A Halál (Alien) olasz változata, tengerjáró hajóval. Ott minden színész olasz volt de amerikai karaktert játszott, mindenkinek iszonyat akcentusa volt és minden nő olyan volt mint egy B-kategóriás pornósztár. A történet csak alakilag próbált hasonlítani bármire is, az egyes elemeket pedig iszonyú következetlen szálak tartották egybe. A Horror Express ennek a vonulatnak a tévéjáték szintű változata, tele van angol poénokkal én csak a nevetés és tapsgépet hiányoltam a háttérből.
  A Horror Express igazi trash film. De van benne kreativitás. A vonat külső képe néha terepasztalra vált, a halottak feje egyértelműen viasz bábú, a kirakatbaba minőségben.
Csak fanatikusoknak ajánlott.

  Cím: Horror Express (1972)
  Rendező: Eugenio Martín (mint Gene Martin)
  Stúdió: Estudios Madrid
  Magyar felirat: opensubtitles.org

  1982 - Thing (Dolog)



(wallpapersafari.com)

  "Természetesen a Dolog bárminek lehet a metaforája. Egy betegségnek, az AIDS-nek, bármi elő jöhet belőled. Ez lehet akár... a bizalom hiánya a mostani világban. Mindenhol ezt látjuk. Országok, emberek... nem bízunk egymásban többé. Nem tudjuk kiben bízhatunk. Úgy érezzük, hogy valaki, akivel együtt vagyunk, bármikor megtámadhat bennünket. Ez maga a Dolog. Sok igazság van benne elrejtve egy szörnyfilm álcája mögé." - John Carpenter 

  "Én még én vagyok. És ha ti mind lények volnátok akkor most mind rám támadnátok. A többség közületek még ember. A lény nem akarja elárulni magát, a lény el akar rejtőzni az álcája mögött. Küzd ha muszáj de szemtől szembe sebezhető. Ha legyőz minket nem lesz kivel harcolnia. Nem lesz aki megállítsa. És akkor végünk. Hat órán belül itt a vihar, addig eldöntjük, hogy ki kicsoda." - MacReady 

  Alaptörténet

  Az 1982-es Dolog, a legjobb Dolog adaptáció.
  Mivel az alapmű egy novella, Carpenternek is ki kellett bővítenie a sztorit. Egy nagyon régi de bevált technikát használt, megteremtette a fenyegetés múltját, ami már jön valahonnan és figyelmeztető jelek kísérik az útját. Először, persze akkor még nem tudjuk, egy kutya képében jön el.
  Az 51-es változat openingje, kora ellenére nagyon jól sikerült, így meg is tartották de ezt is kibővítették, megkapjuk a lezuhanó hajó képét az űrből.
  A nyitójelenet zseniális, a vérfagyasztó zene, a táj, a helikopter és a szánhúzó kutya. A rendező itt arra játszik rá, hogy mindenki azt várja, hogy a helikopteres emberek megmenteni akarják a kutyát, nem lelőni. Még is miféle emberek lőnének le egy kutyát? Ez egy különösen gonosz motívum, hiszen a kutya az ember legjobb barátja. Egy olyan lény aki semmilyen körülmények között nem ártana nekünk.
Mint később kiderül a norvég állomás túlélői kergetik be a kutyát az amerikaira, ahol nem sokkal leszállás után meghalnak. Az amerikaiak elkönyvelik, hogy valószínűleg az agyukra ment az Északi-sark. A kutya így bekerül az állomásra és ellenőrizetlenül jár kel egy darabig.
  Az 50-es és 80-as évek hangulata között óriási a különbség, míg az előbbiben az állomás tiszta, átlátható és tele van úriemberekkel, addig az utóbbiban az állomás koszos, kaotikus és mindenki idegeire ment már a másiknak. Pattanásig feszült a hangulat, ami nagyon jól megágyaz a későbbi bizalmatlan légkörnek. A tábor hangulatát erősen fokozta, hogy valóban felépítették Kanadában nyáron és megvárták míg betemeti a hó. 
  A kutya jelenete ahogy végigmegy a folyosón szintén legendás darab, egyrészt a stáb valószínűleg eladta érte a lelkét, másrészt tökéletesen felerősíti azt a bennünk bujkáló érzést, hogy itt valami nagyon nincs rendben ezzel a kutyával.  
Jed hivatalos állatszínész volt. Malamutként félig kutya, félig pedig farkas volt. Nagyon nyugodtan viselkedett, ha megismerte a körülötte lévő embereket és tárgyakat nem nézett ki többé a jelenetből, sem a kamerába nem nézett, sem a stábra. Ez nagyon ritka az állatszínészeknél. 
Elsőre mindenki beparázott tőle, mert nagyon kísértetiesen viselkedett. Sohasem morgott vagy ugatott a forgatáson. A munkáltatója Clint Rowe kiképezte a stábot, hogy ha Jednek nem tetszik valami nem fog jelezni, hanem jellegzetesen bámulni fog és akkor nem szabad megmozdulni sem.
Hiába nézett ki úgy mint egy szánhúzó, úgy viselkedett mint egy farkas. A néző disszonáns érzése, hogy ez a kutya nem kutya hiteles volt, mivel valóban nem volt az, ez megfelelő kontextusba helyezve pedig igazán vérfagyasztóra sikeredett.  
  Mivel senki nem érti a történteket ketten átmennek a norvég állomásra körülnézni.
Na ezek után következnek minden idők leghátborzongatóbb felvételei. Senki nem tud elhagyatottabb, elátkozottabb helyeket ábrázolni, mint Carpenter. A székben ülő megfagyott vérű halott, aki nyilvánvalóan elvágta mindkét csuklóját és biztos, ami biztos a saját torkát is egy borbélyborotvával, igazi mestermű. A kivésett jégtömb képe is maradandó darab. Az egészet megkoronázza, amikor először látjuk magát a leletet, ami a novellában és az első filmben a lény, itt viszont csak egy imitáció.
  A táborban elkezdik tanulmányozni a leletet. Ismét elérkezünk a novella nyitó jelenetéhez. Carpenter nem bízta a véletlenre, emlékezetesre vette a figurát. Először a karakterek arcán látjuk a néma döbbenetet, majd mi is leróhatjuk tiszteletünket és csodálatunkat az imitáció előtt. Én elfogult vagyok nekem ez volt életem első horror filmje VHS-en és ez volt az első jelenet amit láttam belőle de a maketten nem fogott az idő. 34 év elteltével is az ötlik fel az emberbe, hogy hát ez meg mi a rettenet? 
  Benningsnek feltűnik, hogy az idegen kutya szabadlábon van és bezáratja Clarkkal a kennelbe. Ez a jelenet is ki lett maxolva. A hangulat, a megvilágítás tökéletes és kutyák óriásit alakítanak benne. Ők is érzik, hogy az új sráccal valami gond van. itt láthatjuk először a lényt, ahogy imitációt vált és magát a bekebelezési technikát. A novellával és az első filmmel ellentétben itt sosem látjuk a lényt eredeti formájában vagy ha látjuk, nem tudjuk, hogy azt látjuk. Az is benne van a pakliban, hogy a lénynek az eredeti formája nem szervezett, hanem sejt szintű.

  A lény

  A második imitáció vizsgálatánál elkezd körvonalazódni az elmélet, amit aztán több kiegészítés követ majd: Itt is lezuhan egy űrhajó, a túlélő megfagy, az emberek pedig megtalálják. Mivel itt két történet van egymásba ágyazva a hajó nem semmisül meg, hogy láthassuk. A lény elemészti és közben lemásolja a különféle életformákat így bármilyen alakot tud ölteni. A lény kiszűrésére a vértesztet vetik be, mivel a lénynek minden része önálló egész. Megtartja az eredeti élőlények emlékeit és tudását, ami itt is űrhajó építésbe torkollik.
  Az eredeti leírásban az szerepel, hogy a lény az áldozat fejétől kezdi a bekebelezést, mert először telepatikusan lemásolja az emlékeit. De ez a filmben kimondva már nem jelent meg. 
A film sok kérdést nem válaszol meg. Nem tudjuk, hogyan gondolkodik az idegen lény, illetve mit éreznek az imitációk tudják, hogy ők a lény vagy nem. Ezért mondom, hogy minden idők legkidolgozottabb megszállós története a Puppet Masters (Élősdiek, Parazita).

  A lény útja

  A kutya először Benningsel kerül kapcsolatba és megnyalogatja. Aztán kerül kapcsolatba Clarkkal aki megsimogatja. 
Harmadjára csak egy sziluettet látunk, akihez bemegy egy szobába. Ez az első igazi kapcsolat amit látunk, mivel a másoláshoz bekebelezés kell, a lény érintésre nem fertőz.
Nekem a sziluett leginkább Norrisra hasonlít. Igazából nincs sok lehetőség, kevés ember fertőződött meg, a legtöbb járulékos veszteség volt. Bennings egy imitációtól fertőződött meg, Blair és Palmer esetén nem tudjuk, hogy történt de itt még Blair ember, a sziluett pedig inkább Norris-é mint Palmeré.
  A kutya egy darabig ellenőrizetlenül járkál a táborban, így nem tudjuk kivel került kapcsolatba.
Ezután kerül a kennelbe ahol kapcsolatba kerül a többi kutyával de az imitáció nem megy végbe. A lényt megégetik, a többi kutyát pedig elaltatják.
  Aztán az egyik imitáció amelyik még él egy darabig egyedül marad Benningsel, akit Windows meg is talál félig átalakulva, kiüldözik a fagyba ahol elégetik. Ezután elégetik az összes imitációt.
  Nem tudjuk kik kerültek még kapcsolatba imitációkkal.
  Fuchs talál egy ruhadarabot MacReady nevével, ami arra utalhat, hogy imitáció de később átmegy a vérteszten, tehát valaki csak megpróbálta bemártani. Fuchs tisztázatlan körülmények között elég, talán öngyilkos lett. Nauls megtalálja MacReady ruháját, amit valaki felvitt a kabinjába és felkapcsolva hagyta a villanyt. A gyanú újra ráterelődik.
  Norris az izgalmak közepette feltehetően szívrohamot kap, ami a későbbiek fényében nagyon vicces, mivel újraélesztéskor átalakul. Ő az első akiről nem tudjuk biztosan mikor fertőződött meg: övé volt a ruha, a kutya kapta el amíg szabadon volt, túl sokat volt együtt az egyik imitációval vagy már eleve kapta valakitől. Ekkor hal meg Copper doki.
  A vérteszt előtti nézeteltérésben Macready önvédelemből lelövi Clarkot. Palmer elbukik a teszten és megöli Windowst.
Palmerről sem tudjuk, hogyan fertőződött meg. Palmert valószínűleg Norris fertőzte meg de nem tudjuk, hogy mikor.
Mindenki más átmegy a teszten. Így már csak Blairt kell meglátogatni.
  Eddigre már természetesen Blair is lény és aktív űrhajó építésbe fogott a barakkban.
Bárki megfertőzhette olyan sokáig volt egyedül odakinn de nagy valószínűséggel Norris vagy Palmer volt.
Míg felfedezik a barakkot addig kilövi a generátort, ami csak a többiek halálát jelentené. Mivel innentől már nagy valószínűséggel nem tud tovább imitálódni, mindenki más tiszta. 
  Childs és Nauls eltűnik. Blair megöli Garryt. Mac felrobbantja Blairt és a fél tábort.
  A buli végére megkerül Childs aki Blair után indult de eltévedt a viharban. Ez igaz lehet, mivel integetett a barakk felé az eltűnése előtt. Valószínűleg mindketten emberek.
  Készült egy alternatív befejezés is ami ezt erősíti, ebben Mac és Childs túléli a történetet, egy szobában ülnek, és átesnek egy negatív vérteszten. Végül nem ezzel a jelenettel került a film a mozikba. 

  Összegzés

  Ennio Morricone írta a filmzenét Synthwave stílusban.
A Synthwave a 80-as évek meghatározó elektronikus zenei irányzata volt, ami Retrowave néven mind a mai napig aktív. Minimalista, letisztult vonalvezetése miatt gyakori zenei kísérője filmeknek és játékoknak mivel csak lassan évül el. 
Ma már sok kaotikus, zavaró elem van a zenében de a főtétel még mindig megfagyasztja az emberben a vért. Egyébként John Carpenter is írt zenét a filmjeihez ebben a stílusban, sőt a mai napig jelennek meg Retrowave albumai.
  A lény stop-motion technikával készült ezért nagyon sokáig állta a sarat de mára már elavult, ugyanakkor a film többi része nem és az annyira para, hogy a báb technika sem tudja lerontani. Mivel a hangulat, a díszletek, a hangok, a karakterek hatása megmaradt, a jelenetek még az elavult trükkök ellenére is hatásosak maradtak. Én most újra néztem és a kennel jelenet közben még mindig beparáztam. Ez egy nagyon szép teljesítmény egy 1982-es horror filmtől.
  Sok festett, vetített hátteret használtak a filmben amik annyira jól sikerültek, hogy sok helyen a mai napig nem lehet kiszúrni őket, a film dvd extra kiadása még számomra is árult el még párat belűlük.
  Minden rajongónak kötelező darab. Ha valaki aggódik, hogy nagyon elavult a film, nézze éjjel, még mindenig nagyon hangulatos tud lenni.

  Hagyaték

  A film elsőre nem aratott nagy sikert, vegyes fogadtatásban részesült de végül igazi kultfilm lett belőle. A filmmel egy időben fedezték fel az AIDS-et, akkor még nem tudták mi okozza, ki lehet fertőzött és ki nem, hogyan lehet tovább adni, csak a vérteszt volt biztos. Ez egy fura párhuzamot teremtett a filmmel.
  Több mind tíz évig nem készült megszállós film, így a Dolog nagyon sokáig etalonnak számított.
  A makettezés és a szűk belső terek kezelése visszaköszöntek a műfajban, különösen az Aliens (Bolygó Neve: Halál) kapcsán láthattunk hasonló megoldásokat.

  Cím: Thing (1982)
  Rendező: John Carpenter
  Stúdió: Universal
  Magyar szinkron: A Dolog 

  2011 - Thing



(wallpapersafari.com)

  "Azért fogtok megölni, mert én fogselymet használok?"

  Alaptörténet


  A 2011-es Dolog a 82-es változat előzményfilmje, a norvég tábor történetét meséli el.
Ugye emlékezünk, hogy az űrhajót először a norvégok találták meg?
A film rendkívül zavaró módon a 82-es címet viseli, így sokáig nem lehetett tudni, hogy remake-nek szánták-e. Egyértelműen előzményfilm. nem tudtam utána nézni, hogy miért nem kapott alcímet. Talán a stúdió nem merte bevállalni és önálló filmként akarta tálalni, esetleg ez egy reboot próbálkozás volt.
  A film nem a megszokott openinggel kezdődik, hanem egy nyitójelenettel de a már jól ismert zenei témát hallhatjuk benne. A zenéjét Marco Beltrami szerezte, aki felhasználta Ennio Morricone anyagait. Emeli a hangulatot, hogy a norvég szereplők, tényleg norvégul beszélnek benne.
Egy kis csapat rádiójelek alapján találja meg a hajót. A rendező hamar megoldja, hogy rögtön láthatóvá is váljon, mert a csapat alatt beszakad a jég. Ezután jelenik meg az 51-es főcím továbbfejlesztett változata, ami még hatvan év után is van olyan jó, hogy megtartsák. Egyébként a 82-es változat eredeti tipográfiáját használja.
  Miután a norvég csapat megtalálja a lényt a jégben, hívnak hozzá egy paleontológusnőt. A külső jelenet és a női szereplő (lesz majd hamarosan még egy) az 51-es filmet idézi meg. Miután mindenki összeverődik lemennek a jég alá, a hajóhoz. Itt még jégtakaró borítja a krátert. Majd megnézik a lényt a jégbe fagyva, itt még nem vágták ki belőle. Csak a karmai látszanak a jégen keresztül, ami utalás a novellára.
  A kivágott jégtömb a méltó helyére kerül, amit már ismerünk az előző filmből. Itt olvadozik csendesen míg a szerkezete meg nem lazul annyira, hogy a lény kirobbanhasson belőle. A tábor 2-3 fős csapatokra oszlik és elkezdik keresni a lényt. Ezzel a legszebb horror hagyományok kelnek életre, egy csapatnyi ember kutat egy űrlény után... elemlámpákkal. Némelyiküknél még pisztoly is akad.
  A lény itt is a kutyákat találja meg elsőnek és éppen átalakulás közben találják meg, az egyik versenyzőt be is rántja az egyik épület alá. Itt láthatjuk először a lényt a filmben. Bármennyire elavultak is Carpenter bábjai még is csak ott vannak, itt pedig CGI-t kapunk, abból sem a legjobbat, ami meg nincs ott. Miután a lény elszabadul, kénytelenek felgyújtani.  

  A lény

  A maradványokat elkezdik vizsgálni, ez a jelenet egyértelmű tisztelgés 82-es film előtt. Megint csak érdekes, hogy az imitáció színvonala meg sem közelíti azt a rettenetet, amit Carpentertől láthattunk. De gazdagodunk új elemekkel is. Boncoláskor azt feltételezik, hogy a lény megemészteni akarta az áldozatát, nem pedig lemásolni, ennek ellentmond, hogy megtalálják az áldozat egy titán protézisét a testén kívül. Ebből ered majd a norvégok szintén új de kreatív tesztje.
Ez után a kutatók hamar összerakják a képet. A lény sejt szinten él és képes lemásolni bárkit, kivéve a fogtöméseket és az implantátumokat.
A lény itt is kijátssza az embereket egymás ellen, hamis beszámolókat ad, meghiúsítja a vértesztet. 
  
  A lény útja

  Nem tudjuk, hogy a lény kivel került kapcsolatba míg keresték.
  Az első ismert áldozata Henrik, akit elemésztett de még nem tudott lemásolni.
  A keresés közben Olav megsérül, ezért helikopteren el akarják szállítani a bázisról, még a közelgő vihar kirobbanása előtt.  A helikopter felszállásakor Kate észrevesz egy marék fogtömést a zuhanyzóban. Jelez a helikopternek, hogy baj van. A lény azonban nem Olav, hanem Griggs, aki elszabadul és a helikopter lezuhan. Sam és Derek később visszajutnak a táborba.
  Kate visszamegy a zuhanyzóba de már valaki kitakarított, tehát több báb is van a táborban. Juliette elmondja neki, hogy ő Colint látta egy ronggyal a kezében kijönni a zuhanyzóból. Elhatározzák, hogy nem engedik el a mentőcsapatot és megszerzik a járművek kulcsait. Juliette egy raktárba csalja Kate-et és rátámad. Menekülés közben megöli Karlt. Kis dulakodás után mindkettőt elégetik.
  A fogtesztnél kiderül, hogy Adamnek és Colinnak nincsenek tömései, Dr. Sandersnek pedig fehér porcelánból vannak, Edvard pedig önként beáll a sorba. 
Kate, Lars, Peder, Jonas itt még ember.
Lars és Jonas elmennek Samért és Derekért akik időközben eltűntek. Lars-ot valami elkapja a hóesésben. Sam és Derek visszakeverednek és szembekerülnek Pederrel, aki Edvatd rossz fordítása miatt nekik esik, így lelövik. Peder lángszórója felrobban, a robbanásban pedig Edvard megsérül és lényként tér először magához.
  Edvard megöli Jonast, és Dereket. Megsebesíti Adamet és a padlón összeolvad vele, majd együtt bekebelezik Dr. Sanderst.
  Dr. Sanders visszamegy az űrhajóhoz és megpróbál felszállni de Kate megöli.
  A hajóból Sam már fülbevaló nélkül, lényként jön vissza, Kate felgyújtja az egyik lánctalpassal együtt.
  Az egyedüli túlélő Kate aki elindul az orosz bázis felé -az amerikairól nem tudnak.
Colin és Lars eltűntek.

   A két rész találkozása

  Az 1982-es Dolog elején két norvég egy kutyát üldözve megy át az amerikai táborba. Az egyikük egy számunkra ismeretlen pilóta, aki a film végén a stáblista közben bukkan fel először és a tábort jött megnézni, a másikuk Lars aki túlélte a kalandot de rendesen megőrült. Ők kezdik el üldözni az egyik túlélő kutyát aki le akar lépni. Az amerikai táborban mindketten meghalnak. 
  Erre mennek át az amerikaiak a norvég táborba. Az épületek között megtalálják az összeolvadt imitációt, ez Edvard és Adam. Az egyik épületben találnak egy baltát a folyosó falában, ezt Sam hagyta ott amikor kettévágta a lény egy részét.  
Találnak egy férfit a rádiónál átvágott csuklókkal és torokkal. Ő Colin, aki a szerencsétlenül végződött fogteszt után menekült el majd öngyilkos lett.
Végül megtalálják a jég szarkofágot, amit az előző csapat helyezett el. Ez is egy hiba, ugyanis a két szarkofág nem egyezik meg teljesen.
  A második kirándulásnál találják meg a hajót leolvadt jégtakaróval, szabadon. A jégtakarót Dr. Sanders olvasztotta le amikor beindította a hajtóműveket. Ez két szempontból is hiba.
Egyrészt a 82-es változatban világosan látszik a norvég felvételeken, hogy felmérik a hajó feletti jégtakarót majd felrobbantják.
Másrészt ez a csapat nem is készített ilyen irányú kutatásokat és felvételeket, nem készítenek ilyen jegyzeteket, amit a másik részben tömegével találnak meg.

  Összegzés

  A rendező nagyon jól kezelte a bárki lehet bárki hangulatot. Igazából pszichóbb hatást ért el mint Carpenter.
  Az egész filmre jellemző, hogy nem hihető, hogy 1982-ben játszódik, a karaktereken teljesen mai hangulat érződik, a frizurák sem mennek régebbre a kilencvenes éveknél. 
  Miközben ez a film előzmény film, mégis jelentős remake elemeket tartalmaz. Itt Kate lett Mac, van egy ikerjelenete is, ahol az éjszakában, miközben elégetik odakinn a lényt, elmondja, hogy mit kell tenniük. Itt is elkülönítik a gyanús elemeket egy kunyhóban és elsőre szintén vérteszttel próbálkoznak.
Nagyon zavaró ez a folytatás, előzmény, remake, reboot összemosás trend, mert azt jelzi, hogy kifutnak Hollywoodban az ötletekből.
  A film végül nem ad hozzá semmit a 82-es változathoz, nem tágítja ki a témát, mindeközben erőltetetten próbál kifutni a másik rész elejére és közben komoly hibákat vét. Ezek közül a legdurvább az, hogy ezek a norvégok nem végezik el azokat a kutatásokat, amit a másik filmben láthatunk.
Ugyanakkor nem rossz film, ha a hibákon túl tudunk lépni akkor egyszer nézhető.

  Hagyaték

  A 2011-es változat nem kapott elegendő reklámot és figyelmet. Sok néző azt sem tudta, hogy minek az előzmény filmjét nézik. Így ez a film zsákutcának bizonyult a Dolog és általában a megszállós filmek vonalában.

  Cím: Thing (2011)
  Rendező: Matthijs van Heijningen Jr. (mint Matthijs van Heijningen)
  Stúdió: Universal
  Magyar szinkron: A Dolog 

  Sci-fi az utolsó irodalmi műfaj sorozat / Sci-fi alapötletek sorozat
 


  enneagram | Sci-fi: az utolsó irodalmi műfaj | Sci-fi alapötletek | A Dolog
Hozzászólások 0Találatok: 483  

2016.07.25 10:45:32
zoli


  Az egyik első forex kereskedelmi felület, ami már elérhető volt végfelhasználók számára is, a MetaQuotes által fejlesztett MetaTrader volt.   
  A MetaQuotes 2000-ben alakult az első terméke az FX Charts volt, ezt követte a második platform a MetaQuotes.
  Ezután jelent meg a MetaTrader 3. A szám itt azt jelentette, hogy ez a cég 3. platformja, nem pedig a MetaTrader harmadik kiadására utalt.
Ezt követte az MT 4 és 5.
  Jelenleg a MetaTrader a legelterjedtebb önálló forex platform.
Mivel etalonná vált, minden fejlesztő akarva akaratlanul ezt másolja vagy ehhez igazodik.

  Az XTB-nél is elérhető számítógépre (Mac, Windows) és mobilra (Android, iOS) az MT4 testre szabott változata.
  Nekem Linux alatt, Wine segítségével tökéletesen fut az MT4.

  Az XTB rendelkezik saját dedikált kereskedő felülettel is.
Az xStation fut böngészőből, van belőle számítógépes ((Mac, Windows) és mobil valamint okos óra alkalmazás (Android, iOS) is.
  Nekem Linux alatt, Wine segítségével nem sikerült teljesen telepítenem. Valamilyen általam ismeretlen hiba után leáll.

  Az xStation elrendezése a MetaTraderéhez igazodik.

  Bal oldalon láthatóak az instrumentumok.
Ezeket két nézetben is megtekinthetjük van Kedvencek és Piacfigyelő nézet is. Az előző a klasszikus nézet az utóbbi pedig a kategóriákba rendezett.
  Az első kategória az Fx amiről nem nehéz kitalálni, hogy mit is takarhat.
 Itt hívnám fel a figyelmet az első alkategóriára a Cryptora. Az XTB-nél lehet kereskedni kriptovalutákkal is! Minden kriptót dollárral szemben lehet kereskedni, jelenleg LTC, BTC, ETH, XRP és DSH áll rendelkezésre. 
Ez után jön a szokásos: feltörekvő, minor, major párok.

  Jobb oldalon van a grafikon ablak, értelemszerűen ide nyithatunk grafikonokat. 

  A grafikon ablak felső menüsorában válthatunk a Grafikonok között, elolvastatjuk a Híreket, van beépített Gazdasági naptár is.
  Kapunk egy nagyon jó Statisztikai modult is, ahol mindent visszanézhetünk a kereskedéseinkkel kapcsolatban. Egy kezdő kereskedőnek, aki vélhetően össze-vissza fog kereskedni ez óriási segítség. 
Láthatja az összes és az egy pozícióra vetített átlagos nyereséget, A sorozatos nyereségek és veszteségek számát -amiből megtudhatja mit bír elviselni, illetve mennyi idő alatt esik le neki ha rossz irányba megy. Külön meg van jelenítve a long és a short kereskedések aránya -amiből megtudhatjuk mit látunk meg jobban, meg persze azt is, hogy merre ment a piac a helyett amit szerettünk volna. 
  A Piaci elemzések alatt láthatjuk a mozgásokat, meg van jelenítve: a Piaci hangulat (nyitott tranzakciók százalékos aránya), a Top mozgások, a Piaci nagyító (instrumentumok összehasonlítása és szűrése fundamentális szempontok szerint) és a Hőtérkép (devizák teljesítménye csoportok szerint). 
  Ez után következik a Tudástár, a Számlaösszesítő, a Platform elrendezése és teljes képernyő gomb, van egy Bejegyzés ikon ahol hangfigyelmeztetéseket állíthatunk be különféle esetekre. Van egy kétállású lámpácska ami a kapcsolat állapotát és gyorsaságát mutatja, Majd láthatjuk a számla neveinket és számainkat és a Kijelentkező gombot.

  A bal oldali, vertikális sávon választatunk grafikon Elrendezést (ez a funkció nem azonos az előző Platform elrendezéssel), Indikátorokat, Rajzeszközöket. Itt is külön menüket kaptak a legendás Fibonacci és hasonló jellegű eszközök. Hozzáadhatunk a grafikonhoz Cimkéket is.
  A zseniális Összehasonlító gomb segítségével egy másik instrumentum árfolyamszalaga is a grafikonra helyezhető.
Végül kapunk egy Látható elrendezések és egy Megosztás gombot is.

  Alul található a terminál ablak, itt láthatóak a kereskedések adatai, amik természetesen innen is szerkeszthetőek és megváltoztathatóak.  

  Legalul található a Chat ablak és a Beállítások.

  Ajánlott oldalak


  - XTB: https://www.xtb.com/hu

  - XTB Magyarország YouTube csatorna: https://www.youtube.com/xtbhu

  (Utolsó frissítés: 2017. 06. 27.)


  xStation | XTB | forex | befektetés | pénzügyi elemzés
Hozzászólások 0Találatok: 507  

5. oldal / 69
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>